Lens Review – is de 12-24mm G lens voor Sony E-Mount beter dan de Zeiss 16-35mm?

Inhoud

Hoe goed is de Sony FE 12-24mm G lens voor architectuur- en interieurfotografie? En wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de 16-35mm Zeiss lens?
De Sony FE 12-24mm G lens

Hoe goed is de Sony FE 12-24mm G lens voor architectuur- en interieurfotografie? Daarover gaat deze lens review. Eerder was ik de gelukkige bezitter van de Sony FE 16-35MM F/4.0 ZA. Toch miste ik regelmatig nog een paar milimeter voor mijn architectuurfotografie. Ik zal hier toelichten waarom ik vind dat de 12-24mm een geweldig objectief is, en voor mij als architectuurfotograaf een zeer aangename en welkome upgrade.Dit is geen review waarin ik tot in de kleinste details treedt , maar een verslag van mijn persoonlijke ervaringen met de G-lens.

Prijskaartje

Allereerst: de 12-24mm G lens is een stuk duurder dan de 16-24 Zeiss. Het prijsverschil is ongeveer €600 en daarmee niet bepaald gering. Daarbij komt nog dat de 12-24mm een bijzondere bolle lens heeft, waardoor het opschroeven van normale filters niet mogelijk is. Er zijn prijzige filtersystemen verkrijgbaar zoals van Benro  Ik gebruikte op mijn 16-35mm lens graag een grijsfilter met 10 stops. Een dergelijk filter voor het Benro Systeem kost al snel meer dan €300. Kortom: de 12-24mm G is niet alleen een prijzige lens, maar ook het prijskaartje aan de accessoires is niet mals.

Breed, breder, breedst

Vergelijking tussen 12mm, 14mm en 16mm

Uiteraard heb ik me afgevraagd of de extra brede hoek die 12mm verschaft nou wel zo veel toevoegt. Het antwoord is een absolute ja, maar dat kan ik alleen achteraf zeggen. De afbeelding van de kano hierboven is helder en kloppend, maar het ware verschil ervaar je pas als je eens rondloopt met een lens die kan switchen tussen 12mm en 16mm. Hoe wijder de hoek, hoe meer invloed een stapje naar links op rechts heeft. Met 12mm kan je bijna elk object ‘vrij’ laten komen te staan in de ruimte.

Lensafwijking en -correcties

Sony 12-24mm G in Rotterdam
Wijnhaven Rotterdam, geschoten met de Sony FE 12-24mm G lens op 12mm
Sony 12-24mm G in Rotterdam
Binnenstad Rotterdam, geschoten met de Sony FE 12-24mm G lens op 12mm

Lenscorrecties toepassen op 12mm kan een uitdaging zijn als het perfect moet zijn. Dat komt omdat het 12-24mm G-objectief een licht golvende (kussenvormige) vertekening heeft bij het benutten van zijn wijdste hoek. Desondanks zijn standaard lenscorrecties (bijvoorbeeld in Adobe Camera RAW) vrijwel altijd visueel bevredigend. De mate van vervorming van de G-lens uitgezoomd naar 16mm is overigens vergelijkbaar met die van de Zeiss-lens.

Lensafwijking 12-24mm G lens
De zwarte rand van de lijst laat goed de kussenvormige vertekening zien die je krijgt als je de maximale hoek van de 12-24mm G lens benut.

Allround inzetbaarheid

De 16-35mm Zeiss-lens heb ik nooit willen gebruiken op brandpuntsafstanden langer dan 24mm, omdat dat sterk ten koste ging van de scherpte. Dan loonde het om toch maar even van objectief te wisselen. Wat een ander verhaal is dat voor de G lens! Over de gehele bandbreedte is deze lens haarscherp. Bovendien heeft deze lens een erg fijne bokeh. De kleuren van de 12-24mm G ogen daarbij natuurlijker dan die van de Zeiss-lens.

De Sony FE 12-24mm G lens op 24mm

Conclusie

De Sony FE 12-24mm G-lens is op veel fronten superieur aan de Sony FE 16-35mm Zeiss. Hoewel de G-lens specialistisch van aard is, kan ik hem zeker ook aanbevelen als multi-purpose lens. Ten opzichte van de Zeiss zijn de kleuren zachter en charmanter. Ook is de G-lens scherper over de gehele bandbreedte waarin je kunt zoomen. Toch is de 16-35mm lens van Zeiss ook een uitstekend objectief dat bovendien een stuk zachter geprijsd is. Maar wie het maximale wil halen uit architectuur- en interieurfotografie kan de G-lens goed gebruiken.

Geef een reactie